31 joulukuuta 2019

Katsaus vuoteen 2019

Tältä vuodelta jäivät kulut laskematta kännykän hajoamisen vuoksi, mutta jospa ensi vuonna uusiksi. Viime vuoden kulut kuitenkin ylittyivät moninverroin lähinnä aktiivisemman harrastamisen vuoksi. Tämän vuoden koin oikeastaan kaikelta osin aktiivisemmaksi kuin edellisen, mutta siitä huolimatta olen postannut suunnilleen vähemmän kuin koskaan. Talviaikaan kävimme kuitenkin Kuopiossa, vieraillen samalla Kolin kansallispuistossa (Retki jäätävässä Savossa 1/2019).

Lähiretkiä alkutalveen mahtui useampikin ja lumisessa metsässä kelpasi lenkkeillä. Omatoimi treenasin kotona melko paljon ja lopputalvesta treenikärpänen purikin minua kunnolla. Talviajan suosituin postaus oli Koira ja lapset - kofliktitilanteet 2/2019. Kyseinen teksti keräsi katselukertoja n. 500kpl, eli roimasti vähemmän kuin Koira ja vauva - valmistaudu etukäteen 9/2018. Siitä huolimatta tuoreempi teksti on yksi oma suosikkini ja tulen varmasti kirjoittamaan aiheesta lisää.

Kevätpuolella päädyin leikkaamaan Savun turkin pois. Turkki on nykyäänkin herkästi huopaantuva, joten sama on edessä tulevanakin keväänä ja varmasti tästedes joka vuosi. Savun turkki muuttui kastraation jälkeen paljon ja siitä kirjoitin tekstinkin Hormooniturkki vai kesälook 4/2019.

Kevät oli retkeilyn aikaa, kun vierailimme Hämeenkankaalla (Päiväretki Hämeenkankaalla 3/2019), Kauhaneva-Pohjankankaan ja Lauhanvuoren kansallispuistoissa (Savu ja pehkot poluilla 3/2019). Retkeilyn lisäksi treenasimme ahkerasti vapaaehtoista käsittelyä ja etenimmekin siinä reilusti. Nykyään Savun voi sopuisasti harjata lähes kokonaan, vain jalat ja häntä ovat vielä haasteelliset.

Loppukeväästä aktivoiduin treenien suhteen ja pääsin treenaamaan Savun kanssa peräti kahdesti viikossa itsekseni - ilman lasta siis. Ilo oli kuitenkin suhteellisen lyhyt, sillä mieheni työvuorot ovat pääsääntöisesti erittäin pitkiä, joten käytännössä pääsisin treenaamaan ilman lasta lähinnä öisin. Hetkelliselläkin tehotreenillä etenimme kuitenkin niin paljon, että uskaltauduin ostamaan kisalisenssin ja sitä myötä ilmoittamaan meidät rallytokokisoihin.

Keväät suosituimpia tekstejä olivat

Toinen koira, miksi ei?
Ulkokoirat - mielipiteeni nykyään
Oivalluksia osa 3

Kesä vietettiinkin treenien ja retkien lisäksi myös kisoissa. Oli kyllä aktiivisempi kesä, kuin odotin ja siitä suurkiitos puolisolleni. Ilman häntä niin aikani, kuin varallisuutenikin olisivat toisenlaiset ja harrastusmahdollisuuteni huomattavasti rajallisemmat. Pitkin kesää ehdimme retkeillä niin Riuttaskorvella (Teltteretki Riuttaskorvella 6/2019), Helvetinjärvellä (Retki-, treeni- ja hierontakuulumiset 7/2019), kuin Seitsemisissäkin (Helteinen telttaretki Seitsemisiin ja reissusuunnitelmia 8/2019). Päiväretkille suunnattiin Lauhanvuoreen.

Kisaamassa käytiin Kangasalla (Rallytoko ALO 8.6 Kangasala 6/2019) tuloksena hylky, mutta parempi uraputki aukeni sitten Ylöjärvellä (Rallytoko kilpailut 29.6 ja tokon kisatreeni 30.6) ja Toijalassa (Helteestä huolimatta RTK1). Kesän kisatuloksena meillä olikin lopulta koulari ja ihmettelin RTK1 plakkarissa jatkotavoitteitamme.

Kesä oli kaikinpuolin tapahtumarikas ja tulin myös uudelleen raskaaksi. Se ei onneksi tälläkään kertaa hidastanut menoani, päinvastoin. Kehon sisäinen deadline antaa lisäboostia tehdä töitä tavotteiden eteen entistäkin enemmän, sillä edessä olisi kuitenkin pakollista taukoa. Taaperomme on kuitenkin jo sen ikäinen, että menee mielellään kummitädille tai mummolaan kylään siksi aikaa, kun treenaan koiraa. Toisaalta Papu on niin reipas koirienystäväkin, että notkui useasti treeneissä mukanakin, joko leikkimässä tai minulla repussa. Asenne- ja järjestelykysymyksiä.

Kesän luetuin teksti oli Korvaamaton koirani 3 vuotta

Nyt syksyn me retkeilimme ja treenasimme huomattavasti aktiivisemmin, kuin olin kesällä edes suunnitellut. Päätin kouluttaa Savulla rallytokon avoimen luokan liikkeet valmiiksi ja kisata meille koulutustunnuksen myös avoimesta. Toistaiseksi siihen tavoitteeseen ei olla päästy, sillä tämän vuoden kaikki kisat ehtivät mennä täyteen. Yritän kuitenkin olla kisakunnossa vielä alkutalvesta ja treenaamme pikkuvikoja keittiössä kuntoon. Päästiin onneksi marraskuussa korkkaamaan avoin luokka (Rallytokon avoimen luokan korkkaus 16.11 11/2019)

Alkusyksystä pitkäaikainen haaveeni toteutui ja pääsimme Savun kanssa kolmen yön vaellukselle (Savu vaelluksella - Pirkan taival 9/2019). Kahden keskeinen retki vain koiran kanssa tuli meille molemmille todella tarpeeseen ja sen jälkeen arki taas maistui. Retkeilystä sen sijaan emme saaneet tarpeeksemme ja niinpä tutuiksi tulivat niin Pyhä-Häkki kuin Leivonmäki (Eläintenpäivän ruskaretki 10/2019), niin myös Torronsuo (Syyskuulumisia, retkiä ja arkea 9/2019), Sipoonkorpi, Liesjärvi ja Puurijärvi-Isosuon kansallispuistot (Reissukoiran melkein road trip 11/2019). Päiväretkellä kipaistiin myös Käskyvuorella.

Syksy sisälsi todella paljon hyviä treenejä ja varsin aktiivisen etenemistahdin. Tokon kisavalmiuteen meillä on vielä tekemistä ja rallytokokin vaatii hiontaa, mutta tähän vuoteen sisältyi onneksi suuria harppauksia. Kävin pari viikkoa sitten myös Kantoluodon Hyvä paha vire luennolle, joka oli oikein hyvä. Luentomuistiinpanoja minulla olisi parikin kappaletta, jotka kirjaan tänne kun ehdin. Myös tokoliikkeiden lähtökohdat ja kooste syksyn treeneistä on tulossa.

Ensi vuosi onkin taas erilainen, kun talouteen saapuu helmikuun lopulla vauva. Arki taaperon ja vauvan kanssa tuo tullessaan uutta ja mielenkiintoista opeteltavaa. Kunhan kaikki alkaa sujumaan ja rullaamaan, palan halusta päästä rakkaan harrastukseni pariin, eli treenaamaan Savun kanssa enemmän. Savu onneksi nauttii monista arkisistakin asioista yhtäpaljon, kuin harrastamisesta, joten sen suhteen omatunto ei kolkuttele. Ainoastaan treenikuume alkaa todennäköisesti taas keväällä vaivata.

Syksyn suosituin teksti oli Millainen on hyvä kasvattaja?