11 heinäkuuta 2015

Tahdon jakaa tän retken

Lähdin aamulla hakemaan Lindaa ja tämän koiraa Hervannasta. Sitten ajeltiinkin ihan reipas matka Ylön kautta Ruovedelle, Helvetinjärvelle. Kumpikaan emme olleen kansallispuistossa käyneet, joten nyt oli päästävä katsomaan kaikki mahdollinen, mitä paikalla olisi näyttää. Ja niinpä suunnittelin reitiksemme 12km mittaisen matkan, Haukanhiedalta Helvetinkolulle, pieniä näköalapolkuja kiertäen ja takaisin. Eipä siinä, reput selkään autosta, koirat remmiin, ja matkaan. Liikkeellä oli muitakin, olihan hyvä ilma. Ensimmäisenä hätistelimme pois tunkeilevaa irtokoiraa. Ja melkein saman tien kikkailimme ohituksia muiden koirakoiden kanssa. Valtaosa koirista käyttäytyi kivasti, mutta pitkospuilla vähän arvelutti, jos oli kovin äänekkäitä vastaantulijoita...

Taukoilimme Myllalahdessa ensimmäisen kerran. Hörppäsimme vettä ja päästimme koirat uimaan ja riehumaan keskenään, sillä oli hiljaista. Uiminen maittoi molemmille, pääsivät karkuun kiusaavia hyttysiä. Jos joku mielii tähän aikaan luontoon, niin hyttysmyrkky on kyllä ihan ehdoton. Itse vaseloin itseni aivan korvakäytäviä myöten ja niinpä itikat eivät kiusanneet.

Uimasta jatkettiin Iso Ruokejärvelle ja siellä oli varsinainen taukopaikkamme. Paikalla oli runsaasti lapsiperheitä, pariskuntia ja pari muutakin koirakkoa. Kytkettiin Marley ja Tuikku puihin, annettiin niille sapuskat ja istuttiin itse nuotion ääreen. Pari tuntia kului aivan hujauksessa, kun keittelin vettä ja mussutin ruisleipää. Eväsherkkuinani oli valkosipulivoita, tonnikalaa ja suklaarusinoita, aika buenoo. Toki oli ruokasampaakin matkassa!

Ruokejärveltä alkoikin varsinainen taipaleemme kohti määränpäätä. Pitkospuuta toisensa perään, kävelyä harjun vetisillä poluilla ja purojen ylittämistä. Rappuset ylös alas tuntuivat loputtomilta ja hiki valui. Vihdoin ja viimein aloimme olla perillä. Istahdimme näköalapaikalle, maisevat olivat henkeäsalpaavan kauniit. Siinä sielu lepäsi. Mielenkiinto vei kuitenkin itse Helvetinkoluun ja niinpä lähdimme tutkailemaan koirien kanssa superhienoa kalliosolaa. Kameran kanssa oli pieniä teknisiä ongelmia hankalan valon kanssa, mutta jotain kuvastoa saimme kolusta.

Matka kolulta lähti takaisin. Kävelimme ilman taukoja Ruokejärvelle takaisin, siinä söimme eväitä. Loppumatkalla tulikin mentyä rennommin ja otettua vielä muutamia kuvia. Kaikkien niiden liukkaiden polkujen ja rappusten jälkeen jalat ovat kipeät, raskaat kuin puupölkyt. Reppu tuntui aina vain raskaammalta, mutta aurinko paistoi ja kostea luonto piristivät. Oli kyllä aivan mahtava reissu, nyt on tämäkin mesta katsastettu. Ja voin suositella!

Kiinnostaako lukea, jos teen jonkinsortin retkioppaita? Saa ehdotella!

8 kommenttia:

1. Mahtavia kuvia, kallion sisuksista varsinkin! Ja peukku matkaoppaalle, do itttt. :)

VastaaPoista
  2. Mielenkiintoisen näköinen paikka, varsinkin tuo kalliosola! Retkioppaat olisivat kivaa luettavaa, kun itsekin tekisi mieli lähteä tuon piskin kanssa pitemmällekin reissulle. Jos vaan saisi ensin aivopestyä jonkun kavereista mukaan... :D

3. Kiva lukea retkipostauksia! Meillä on tänään samanmoinen retki suunnitteilla (eri paikkaan), jos sade häipyy. Tuollakin on pakko päästä joskus käymään!

4. Ehdottomasti kiinnostaa, koska olen ajatellut alkavani koirani kanssa retkeillä, aluksi muutamia päivän retkeilyjä ja jossain vaiheessa yön yli. Eli mitä kannattaa huomioida retkelle lähtiessä, millainen peruskunto ihmisellä ja koiralla on riittävä, mitä huomioida mukaan päiväretkelle, entäpä sitten yön yli kestävälle retkelle. Esittelyä eri paikoista, missä te olette vieraillut ja missä on aikomus käydä. Retken suunnittelua tms. <-- Tuossa nuita ideoita, jotka tulee itselle mieleen, kun en ole retkeillyt hetkeen, en ihmisten enkä koskaan koiran kanssa.

VastaaPoista
  5. Mulla kiinnostais myös, että miten kaiken tarpeellisen saa mukaan ilman että rinkka/reppu painaa ihan älyttömästi. Tällaisia retkiä oon suunnitellut Timin kanssa myös toteutettavaksi! Mahtavat maisemat siellä. :-)

6. Hienoja kuvia! Millaisella kalustolla nää on otettu?

Vastaukset
    1. "• Kuvat ja videot otetaan pääsääntöisesti Canon EOS 500D -kameralla, objektiiveina 85mm, 35mm, 18-55mm ja 8mm." Näin lukee kommenttilaatikon alla :)

Poista
  7. Joo, näitä lisää! Tampereen ja Pirkanmaan seudun paikat kiinnostaa, itse kun en ole kovin kauaa koiran kanssa vielä asunut täällä.

VastaaPoista

Kysy rohkeasti ja keskustele asiallisesti :)